Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Radyatör temizliği esnasında gördüğüm bir parça ve sonrası...

Collapse
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • Radyatör temizliği esnasında gördüğüm bir parça ve sonrası...

    Arkadaşlar merhaba, geçen günlerde radyatör soğutma hava kanallarını nasıl temizleyebilirim diye bir başlık açmıştım.

    Aracımın klima soğutması sanki yetersizmiş gibi geliyordu.Klima gazında kaçak veya gazda bir azalma olmamasına karşın,soğutma performansı eski araçlarıma göre yeterli değildi sanki.
    Bende klima evaparatör kanalları zamanla sinek, böcek, toz, toprak ile tıkanmış olabileceği ve gazın soğutamadığını düşünerek temizleme işine girişeyim dedim.Bu esnada da hazır tamponu sökmüşken hem soğutma suyu radyatörü hemde ıntercoolerın kanallarını temizlerim dedim. Bu işlem için düşük basınçlı su ve firmadaki chillerin evaparatörünün temizliğinde kullanılan aliminyum petek temizleme kimyasalını hazırladım. Tamponu söktüğümde klima evaparatörünün yada kondanser diyeyim, üst kısımlarının tertemiz ve düzgün alt kısımlarının kirlenmiş ve kanatçıklarının çok az yamulmuş olduğunu gördüm.Yıkama esnasında tutulan basınçlı su yamultmuş olabilir dye düşünürken neden üst taraflarının fabrikadan çıkmış gibi düzgün olduğunu merak ederek incelemeye koyuldum. Sonuç olarak, dışarıdan bakıldığında ön krom ızgarada bu kısımda hava akışını sağlayan 4 adet kanal mevcut,lakin bu kanalların 3 tanesi krom ızgaraya içeriden bir aparat takılarak körlenmiş!.. Bu durumda sadece en alt kısımda ve komple ön krom ızgarada sadece incecik bir hava kanalı ile sirkülasyon sağlanıyor.Bu durumda radyatör grubunun sadece alt kısmı önden hava görüyor.Fan çalıştıgında ise yine akış alt kısımda güçlü iken üst taraflarda zayıflıyor.Geçme olan bu aparatı sökerek ön krom ızgaradaki tüm kanalların faal olmasını sağladım. Acaba alman neden böyle birşeye gerek duymuş diye düşünürken irmscher ön ızgaranın komple boş olduğu aklıma geldi. İnsigniaowners.uk de opellerin sıcak ve soğuk ülkelere gönderilirken termostatında değişiklik yaptığını okumuştum ve ülkemize kuzey ülkelerine gönderilen araçlar geldiğini yine biryerde okumuştum.Bunun radyatördeki suyu aniden soğutup sıcak motor bloğunu şoklamasın diye yapıldığına kanaat getirdim.
    Tamponu yerine takıp herzaman kullandığım yolda aracımı kullandığımda klimanın daha iyi soğuttuğunu şahit oldum. Aracımda obd2 den herdaim verileri izlerim.Önceden soğutma suyu sıcaklığı 93-98 ve hatta uzun rampada 103-104 derece geldiğini bilirim. Obd2 den takip ettiğimde motor soğutma suyu sıcaklığı 96 derecenin üstüne çıkmadığı gibi birde hiç fan açmadı.

    Özellikle Antalya,Adana,İzmir,Aydın vs gibi iklim olarak İstanbul'a göre daha sıcak yerde yaşayan arkadaşlar.Bu uygulamayı yapmanızı özellikle 1,4T kullanıp motor sıcaklığından şikayetçi olan arkadaşlara bu aparatı çıkarıp gözlemlemelerini tavsiye ederim.
    P.S= Foto çekmek hiç aklıma gelmedi.Keşke foto çekip konuyu daha da anlaşılabilir hale getirseydim.

  • #2
    Elinize sağlık, bilgilendirici konu olmuş. Bende bir kontrol edeyim. Makyajlı kasada da aynı durum varmı bakalım.

    Yorum


    • #3
      Orjinal yazı sahibi: ALPRN View Post
      Elinize sağlık, bilgilendirici konu olmuş. Bende bir kontrol edeyim. Makyajlı kasada da aynı durum varmı bakalım.
      Bencede mutlaka kontrol edin. Önden eğilip krom izgaranın altındaki kanalları kontrol edin.Eminimki sizlerinkide kapalıdır.Bende sadece 1 kanal açıktı.Çıkardığım aparatı bagaja attım. Düzeltme yapayım gördüğüm 96 derece sıcaklık rampa çıkarkanki sıcaklıktır. Termostat açılınca sıcaklık direk 89-90 derece iniyor.Salınım düz yolda sadece 5 derece. Acaba termostatım geç mi açıyor diye düşünen arkadaşlarda bir kontrol etsinler. Termostat normal açsa bile krom ızgara kapalı olduğundan radyatördeki suyun ısı transferi sağlıklı yapılamıyor diye düşünüyorum.Taki fan açana kadar,Bu durumda da fan 98 derecede 1 kademe devreye giriyor. Isı tranferi gerçekleşene kadar motor soğutma sıvısı 100 dereceleri buluyordur.

      Önemli not, Aracın hız devir konsolundan ısıyı takip ederek bir sorun olmadığını düşünen arkadaşlar, oradaki ibre hep 90da sabit kalıyor, ne zamanki sıcaklık 110 derece üstüne çıkıyor o ibre o zaman hareketleniyor. Verdiğim sıcaklık rakamları obd2 üzerinde alınan değerlerdir.

      Yorum


      • #4
        Arkadaşlar yanlış bir bilgi vermemek adına biraz araştırma yaptım.Ön panjur ızgarası misal OPC'de full açık, ama opel insignia grill diye arattırdığınızda hem açık kanallı hemde kapalı kanllı örnekler çıkıyor karşınıza örnek olarak aşağıya birkaç kapalı kanallı ön ızgara görseli paylaşayım;
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 3 photos.

        Yorum


        • #5
          Şimdide açık kanallı örnekler, bu durumda sıcak soğuk ülke ayrımı kafama oturuyor.(ikinci foto aftermarket üründür).

          Umarım işinize yarayacak bir bilgidir.
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 2 photos.

          Yorum


          • #6
            Orjinal yazı sahibi: hayabusa View Post

            Bencede mutlaka kontrol edin. Önden eğilip krom izgaranın altındaki kanalları kontrol edin.Eminimki sizlerinkide kapalıdır.Bende sadece 1 kanal açıktı.Çıkardığım aparatı bagaja attım. Düzeltme yapayım gördüğüm 96 derece sıcaklık rampa çıkarkanki sıcaklıktır. Termostat açılınca sıcaklık direk 89-90 derece iniyor.Salınım düz yolda sadece 5 derece. Acaba termostatım geç mi açıyor diye düşünen arkadaşlarda bir kontrol etsinler. Termostat normal açsa bile krom ızgara kapalı olduğundan radyatördeki suyun ısı transferi sağlıklı yapılamıyor diye düşünüyorum.Taki fan açana kadar,Bu durumda da fan 98 derecede 1 kademe devreye giriyor. Isı tranferi gerçekleşene kadar motor soğutma sıvısı 100 dereceleri buluyordur.

            Önemli not, Aracın hız devir konsolundan ısıyı takip ederek bir sorun olmadığını düşünen arkadaşlar, oradaki ibre hep 90da sabit kalıyor, ne zamanki sıcaklık 110 derece üstüne çıkıyor o ibre o zaman hareketleniyor. Verdiğim sıcaklık rakamları obd2 üzerinde alınan değerlerdir.
            Bende obd2 cihazıyla takip ettiğimde değerler benimde sizin dediğiniz gibi sıcak havada özellikle.

            Yorum


            • #7
              Bu parçanın olduğu dönemde aracımda acaba termostat mı tam görev yapmıyor,acaba fan yeterınce hızlı donmuyor mu? radyatör içinden tıkandımı,lpg mı bunlara sebep diye düşünüp duruyormuşum.
              Araç yolda hareket halinde iken OBD2'den aldığım değerler 89-92 derece arası.Termostat görevini tam yapmakta,Klima performansı acayip arttı (çift bölge 23 dereceye ayarlı ve içerisi oldukça soğuk ve nemsiz oldu). Hemen aracınızı kontrol edin ve bu ızgarayı kapalı hale getiren bu aparatı sökün.Gün içerinde parçanın fotosunu çekip paylaşacağım.

              Su eksiltmesi yaşayan arkadaşlar, aracınız defalarca belki kontrol ettiniz ama kaçak yeri bulamadıniz,ustalar sağlam termostatı size değiştirtti, olmadı genleşme tankının kapağını yenilediniz ve sorununuz tam çözülmedi. Soğutma sıvısının kaynama değeri rakım yükseldikçe düşer.Antifiriz bu kaynama noktasını yukarı çeksede ısınan sıvı hacim kazanır ve basınçın artmasına sebep olur.Fazla basınçda genleşme tankından tahliye edilir.Sonuç 3 haftada bir soğutma sıvısını tamamla ikazı. Bu sorunu yaşayan arkadaşlarda hemen öz ızgaralarını kontrol etsinler. Eğer ön ızgarayı kapalı hale getiren bu parça varsa söksünler, fark hemen hissedecekler.

              Yorum


              • #8
                Orjinal yazı sahibi: hayabusa View Post
                Bu parçanın olduğu dönemde aracımda acaba termostat mı tam görev yapmıyor,acaba fan yeterınce hızlı donmuyor mu? radyatör içinden kısmi tıkandımı,lpg mı bunlara sebep diye düşünüp duruyormuşum.
                Bana bunu düşündüren OBD2'den gördüğüm değerlerdi.Düz yolda 92/100 derece arası soğutma sıvısı sıcaklığı regülasyon halindeydi.Velev ki uzun bir rampaya geldiğimde bu değer 105-108 derecelere kadar çıkmaktaydı.Ancak fan 2.kademe devreye girdiğinde sıcaklık düşmeye başlıyordu. Şuan uzun bir rampa yol güzargahımda olmadığında nasıl olacak bilemiyorum.Hafta sonu Yalovaya gideceğim.Yolu uzatıp körfezi dolaşacağım.Orada gördüğüm değerleride sizlerle paylaşırım.

                Yorum


                • #9
                  Açıklama;
                  Tekrar yazıyorum,aracın konsolundaki hareret göstergesi her daim 90 derecede.Ancak ve ancak 110 değerlerini gördüğünüzde ibre yukarılara çıkmaya başlıyor. Bilmeyen arkadaşlarımız o ibreye bakarak kendi araçlarında bir sorun olmadığını düşünmesinler.Tüm verileri OBD2 soketinden torque pro ile takip ediyorum.

                  Bilmeyen arkadaşlar için

                  OBD2 nedir: https://www.aracdestek.com/blog/120-...isi-nedir.html

                  Torque Pro nedir: https://play.google.com/store/apps/d...l.torque&hl=tr

                  Yorum


                  • #10
                    Evet hocam makyajlı kasada da kapalı ızgaranın içi. Nikelajları mı söktüğümüz de açılıyor mu arka kısım yoksa ekstra bir kapak falan mı var arkasında acaba. Direk ön ızgaranın yapısı öyle gibi geldi bana ama.

                    Yorum


                    • #11
                      Aracımın ön ızgara havalandırma kanallarını kapatmak için yapılmiş parça bu. Tırnakları vasıtasıyla ön krom ızgaranın arkasına takılıyor ve kanallardan hava geçmesine izin vermiyor.
                      You do not have permission to view this gallery.
                      This gallery has 2 photos.

                      Yorum


                      • #12
                        Orjinal yazı sahibi: hayabusa View Post
                        Aracımın ön ızgara havalandırma kanallarını kapatmak için yapılmiş parça bu. Tırnakları vasıtasıyla ön krom ızgaranın arkasına takılıyor ve kanallardan hava geçmesine izin vermiyor.
                        Anladım peki bunu sökebilmek için tamponu sökmek gerekiyor değil mi?

                        Yorum


                        • #13
                          Orjinal yazı sahibi: ALPRN View Post
                          Evet hocam makyajlı kasada da kapalı ızgaranın içi. Nikelajları mı söktüğümüz de açılıyor mu arka kısım yoksa ekstra bir kapak falan mı var arkasında acaba. Direk ön ızgaranın yapısı öyle gibi geldi bana ama.
                          Ben tamponu söküp, ızgaranın arkasından tırnaklarına basınca direk çıkardım.Tamponu sökmek için karter muhafasının oradaki klipsleri çıkarmaya ihtiyaç duymadım. Üstten 6, sağ ve sol tekerler davlumbazının orada da 3'er adet torksiyon civatayı söktüm.Tamponu öne çektiğinizde esniyor el kol rahat çalışıyor.

                          Yorum


                          • #14
                            Orjinal yazı sahibi: hayabusa View Post

                            Ben tamponu söküp, ızgaranın arkasından tırnaklarına basınca direk çıkardım.Tamponu sökmek için karter muhafasının oradaki klipsleri çıkarmaya ihtiyaç duymadım. Üstten 6, sağ ve sol tekerler davlumbazının orada da 3'er adet torksiyon civatayı söktüm.Tamponu öne çektiğinizde esniyor el kol rahat çalışıyor.
                            Çok teşekkürler, bende müsait bi zaman bulduğumda sökmeyi düşünüyorum. Gerçi araç genelde çok kısa mesafe kullanılıyor, hatta kışın özellikle faydalıda olabilir. Araç günde 1 km gidip stop ediliyor çünkü.

                            Yorum


                            • #15
                              Orjinal yazı sahibi: ALPRN View Post

                              Çok teşekkürler, bende müsait bi zaman bulduğumda sökmeyi düşünüyorum. Gerçi araç genelde çok kısa mesafe kullanılıyor, hatta kışın özellikle faydalıda olabilir. Araç günde 1 km gidip stop ediliyor çünkü.
                              Parçayı atmayı düşünmüyorum, kış şartlarında bu seferde araç önden fazla soğuk havaya maruz kalacağından radyatördeki su sıcaklığı çok çabuk düşecek,termostat açıldığında da, soğuk su sıcak bloğa hucum edecektir.Bu durumda kışın yeniden geri takacağım.

                              Şimdi dikkat ettim arkadaşımın BMW 5,25xdrive ında da aynı şekilde ön ızgara jaluzi gibi kapalı,lakin adamlar içerdeki bu kısmı soğutma sıvısı sıcaklığına göre açılıp kapanacak şekilde yapmışlar.Tam inceleyemedim ama jaluzi gibi açıp kapayan bir motor yada mekanik parça ile açıklığı kontrol edilyor.

                              Yorum

                              İşleniyor...
                              X